Majunie

Ibland är man hunden, ibland lyktstolpen. Ibland är man vindrutan, ibland insekten.

Andra halvan av andra trimestern

Publicerad 2020-01-23 13:40:00 i Gravid, Lillasyster, Lillebror, Mammatankar, Älska,

19+2 
Foglossningen kvällstid är fullkomligt vidrig. Igår kväll kunde jag inte gå. Ikväll bara ont.
Dagtid bättre så länge jag inte belastar kroppen fel. BM på måndag. Får se vad hon säger, om det finns ngn hjälp att få eller bara gilla läget. Foglossningsbältet har jag haft sen många veckor tillbaka. Hjälper men inte fullt ut och när jag mår illa så inte skönt.
 
19+4
MVC idag och Milo var med och lyssnade på hjärtljuden :)
Jag har fått nummer till sjukgymnast för foglossningen. Nu ska jag bara ta mig för att ringa...
 
20+0
Halvvägs!!
 
20+2
Det känns som att det är för trångt i magen redan eller att magen inte växt snabbt nog för bebis. 
 
20+4
Min sömn har aldrig varit bra. Varken som gravid eller inte. Det senaste är vakna runt 3-4, klarvaken. Jag har inte ont, kissnödig eller illamående. Bara väldigt pigg. Min kropp vill göra morgon men det finns ju inte en chans att jag håller mig vaken en hel dag om jag går upp då. Somnar om så småning om, oftast efter ngn timme, och när klockan ringer 06.15 är jag mer död än levande 😒
Surt!
 
21+3
Vi ska renovera badrum. Så typiskt oss att kasta oss in i det mitt i graviditet och foglossning för mig och hostande infektion för Andreas. Det ska dock vara klart i n n a n bebis föds och DET tror jag kommer vara väldigt skönt!
 
Jag har både mått illa och kräkts de senaste dagarna så det är inte över med det dåliga måendet än.
 
21+4
Ikväll har jag haft mycket sammandragningar och det kändes som det tryckte på nedåt. Förhoppningsvis normala förvärkar och livmodern som "tränar ".
 
22+0
Ungefär nu skapar bebisen sin dygnsrytm. Känns lite sådär att det var high life vid 04 i natt 😅
 
22+1
Om myten att illamående = hårigt barn kommer jag föda ut ett penntroll med tanke på hur mycket jag kräkts denna graviditet.
 
 
22+2
Idag var första gången på dagen som jag kände tydliga sparkar på utsidan av magen mot min hand. Sån skillnad mot tidigare graviditeter, känner mindre och det som känns är nästan bara nattetid. När Andreas la sin hand slutade hon. Jag kände svaga rörelser på insidan men inget på utsidan av magen.
 
22+6
Följer #bf2020, #bfmars2020 och #bfapril2020 på Instagram. 
Så många som säger att det gått såå fort och och säkert kommer gå ännu fortare sista månaderna. Ehh...va!? Inte en sekund har gått fort. Min längsta graviditet jag haft......känns det som. 
 
 
 
23+1
Ledig men så dränerad. Stor, klumpig, trött, kräkig, ont, yrsel men framförallt så totalt slut på energi.
Det är kaos hemma och jag har svårt att hitta i soffan och titta på röran...men ont så fort jag rör mig. Min jobbigaste graviditet. Längtar till belöningen. 
 
 23+4
MVC idag. Alla värden bra så yrseln beror inte på järnvärdet, det har ökat sen sist och är på en bra nivå. Jag kan fortsätta äta järntbl varannan dag. Mitt blodtryck har alltid varit bra men det skulle kunna vara kortare blodtrycksfall som orsakar yrsel.
SF-måttet är större än min vecka och det är ju också min känsla. 
 
Jag ska vara observant på sammandragningar. Så svårt bara att veta skillnaden på en livmoder som "tränar" och sådana som är så kraftiga att livmodertappen påverkas. Med Milo hade tappen mjuknat redan runt v25 och i vecka 31+2 var jag öppen ett par cm. Då jobbade jag bara halvtid och försökte verkligen ta det lungt men vi hade Saga med oron kring henne och Nova hade dött bara ett halvår tidigare. Livet såg annorlunda ut. Jag hoppas verkligen att jag kan jobba mina 80% fram till 20 mars som planerat. Som jag minns det var det kraftigare och tätare sammandragningar med Milo mot hur det är nu men svårt att jämföra när det gått 5år.
Flickorna minns jag inte alls hur det kändes runt vecka 20-25 och att de kom v32+2 är väl inte direkt ovanligt med tvillingar men undrar ändå om det påverkat min kropp. Att den liksom kastar ut barnen i förtid för att det började så...eller att mina barn helt enkelt har bråttom ut i världen :)
 
23+6
Kraftiga sammandragningar idag trots att jag låg stilla i sängen och hade sovit innan. 
 
Ikväll kände Andreas den första rejäla sparken!
 
24+1
Lugnare livmoder idag. Inte hekt avslappnad men normal tror jag. 
 
 
24+3
Så dålig sömn. Det sliter på kroppen. Livmodern lugnare iaf förutom under och efter promenaden till ån och änderna. Milo var iaf glaf över att jag var med och matade änderna och det är värt så mycket. Han är orolig när jag inte gör det jag brukar göra eller är som vanligt.
 
24+5
Ringde MVC och bokade läkartid. Fick en redan på måndag fast jag så att jag inte var jätteorolig. 
Jag hoppas jag ligger steget före denna gång, att allt är helt opåverkat.
Livmodern är lugnare nu på dagen men jag vaknade i natt av att magen var öm av sammandragningar. 
 
25+0
Blev påkörd av lastbil påväg till jobbet idag. Blev så rädd att det skulle trigga en förlossning. Fick panikångestanfall efteråt och skrämde nog föraren rejält. 
 
Har känt sparkar efteråt. Det lugnade mig men ändå orolig för att det här stressat igång ngt i magen ännu mer. Ligger hemma i soffan nu och ska försöka att bara tänka lugna tankar och vara helt stilla.
 
Kvällen: Kraftigare menssmärtor, nästan brännande. 
 
25+4
Varit hos läkare. En äldre man igen. Inte samma som de två övriga graviditeterna men igen en äldre man. Förstår inte varför män väljer det jobbet och han var inte överdrivet sympatisk. 
 
Jag var iaf inte öppen trodde han men tappen har mjuknat. Kunde vara normal påverkan, var svårt att säga. Han tyckte livmodern var lite spänd fast jämfört med hur den brukar vara så var den mjuk och framförallt kände jag inget kraftigt. Tillbaka om ca 10 dagar om sammandragningarna fortsätter vara kraftiga så nu ligger det på mig att avgöra igen. Hade varit lättare om han sa att vi gör en koll oavsett.
 
Ett bra besked men ändå inte lugnande. Med Milo var det ju så här fast jag kollar mig en vecka tidigare denna gång. Mjuk tapp och sen 4v senare öppen 2-3cm. 
Det var ingen kontroll under dessa 4v. Då skulle jag vänta längre för återkoll ändå tyckte jag den läkaren var mer ängslig och den här mer nonchalant. 
 
Jag är mest bara extremt trött och lättirriterad. Allt är jobbigt.
 
25+6
Mindre spänd livmoder idag mot igår. 
Minsta promenad ger sammandragningar men idag fungerar det iaf att vara still.
 
26+3
Mitt största problem nu är tröttheten. Vaknar massor på nätterna. Har inge för att åka senare till jobbet för vill vara klädd och klar när hantverkarna kommer (i-lands problem). Helgen är för kort och Andreas vill också ha en morgon att sova på. Jag går undan och sover på dagen men blir så konstig av det, helt groggy efteråt och huvudvärk och kommer inte riktigt igång efteråt.
 
Onsdag och torsdag har jag somnat vid 20.00 med Milo. Då skrapar jag ihop tillräckligt med sömn men ändå trött på dagen. 
 
Sammandragningarna av kraftigare slag kommer bara vid promenad nu, även när jag går till och från bilen, men inte när jag är stilla så inga planer på att boka in läkare i dagsläget.
 
Illamåendet spökar fortfarande men inte kräkts på en vecka. Saknar aptit om inte maten står framför mig utan att jag behöver göra val. Sådan förmån med skolmaten. Massa sallad och serverad varm mat varje dag utan ansträngning. Allt är inte jättegott men det går ner!
 
Vecka 27+0
MVC idag. Blodtryck lika bra som de varit hela tiden. Hjärtljuden 148-150, hon gjorde kullerbyttor under tiden 😁 Vilding!!
Mitt SF-mått fortsätter öka. Jag ligger långt över norm men går ner på vågen. Som förut äter mina bebisar allt jag stoppar i mig 😄 TUL blev inbokat utan att jag behövde be om det som jag trodde. Blev visad min livmoderns mått i diagram och det var tydligt och lite skrämmande. Nu hoppas jag att min livmoder inte kämpar emot alls efter att allt viktigt är klart med bebis!
 
Får höra att jag är stor om magen hela tiden och nu vet jag iaf varför. En gravidkropp har alla av någon anlending en rättighet att kommentera. Tur att jag inte har ätstörning eller så många hjärnspöken om min kropp. När någon frågar om BF säger jag april istället för 22 april. Det "ger" mig några veckor tillgodo. Hon verkar ju ändå vilja ut så inte osannolikt att hon kommer skiftet mars/april.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela